Skole DM i Skydning 2019

Dittes Resultat efter endt skydning

Henrik og Sebastian

Hestehave- og Herskindbørn der har trænet sammen de sidste 2½ måned

I år har Galten Skytteforening kunnet repræsentere 3 hold fra 3 forskellige skoler.

- Gyvelhøjskolen
- Herskindskole og Børnehus
- Hestehaveskolen

Det var nogle friske 5.klasses elever der mødte op i Randers Skyttekreds, klar til at tage kampen op for deres klasse og være med i konkurrancen om penge til klassekassen.
Desværre blev det kun til en 4. plads som den bedste ud af de 3 hold vi havde med. Ud af de 20 hold der var med fra hele Østjylland skulle de 2 bedste gå videre til finalen i Vingsted mod de 5. klasser der deltager fra resten af landet.

Gyvelhøjskolens 5.B hold bestod af:
Milla Ertmann (syg)
Hjalte Sandgaard Crarner (syg)
Henrik Jørgensen
Sebastian Dalgaard

Gyvelhøjskolens hold var desværre ramt af sygdom så her kunne kun 2 af skytterne stille op, men de var meget dygtige og lavede begge resultater der lå tæt på deres personlige rekord.

Herskindskolens 5.A hold bestod af:
Alberte Leth Hansen
Ditte Slot Christiansen
Amalie Guldmann Haurum
Katrine Øster Brøgger

Hestehaveskolens 5 klasse bestod af:
Bertram Bolt Mikkelsen
Elizabeth Farr
Amelie Jakobsen
Mille Celina Nielsen

Lidt om konkurrencen:
Skole DM i skydningen er en turnering for alle 5.klasser i hele Danmark. Det er en sjov, anderledes og udfordrende idræt der handler om koncentration, udholdenhed og balance.
Det er DGI, Dansk Skole Idræt og de lokale skytteforeninger (Galten Skytteforening) der i samarbejde hjælper eleverne gennem hele turneringen.

Eleverne bliver delt op i hold af fire. Drenge og piger konkurrerer på lige fod. Man skyder med kaliber .22 rifler som også er kendt som salonrifler.

Alle elever der har deltaget i årets Skole DM i skydning har trænet siden begyndelsen af september måned. Mange har aldrig prøvet at skyde med riffel før de kommer i skytteforeningen.
Eleverne har gennem de sidste 2½ månede flyttet sig rigtigt meget. Eleverne gennemgår et forløb med stor vægt på sikkerhed, skydeteknik og skydetræning.
På skydebanen lære de at holde ballancen, koncentrer sig og ikke mindst sikkerhed. Det er jo våben børnene skal lære at håndtere og omgåes på en forsvarlig og sikker måde. Men når så det sikkerhedsmæssige er på plads er det en fantastisk sport at gå til.

Efter endt træningsperiode skal hver elev skyde 2 serier diplomskydninger. Disse er afgørende for deres placering på hold og holdets videre deltagelse i Skole DM. En serie består af ubegrænset antal prøveskud samt 20 gældende skud Man kan maksimalt opnå 200 point i en serie.

De 20 hold der klare sig bedst til diplomskydningerne går videre til landsdelsfinalen. Holdet fra Herskind skole & børnehus fik en 2. plads. 5. plads gik til Gyvehøjskolen og 8. plads til Hestehaveskolen ud af 64 deltagende hold fra Østjylland. Derfor gik de videre til Landsdelsfinalen i Randers. Her er det så i år de 2 bedste hold fra Østjylland der går videre til Hovedfinalen. Men det blev igen i år 2 hold fra Samsø tog 1. og 2. pladsen. Så et stort tillykke til dem.

Skal din klasse være med næste år så læs mere her

Tak til David Farr for mange af de fine billeder fra dagen.

Alberte

4 nervøse tøser der venter på at få lov til at komme i gang med deres skydning